درباره OTDR چه میدانید؟

واژه OTDR مخفف Optical Time Domain Reflectometer می باشد که معنی آن بازتاب سنجی نور در حوزه زمان می باشد. البته در آینده نکات و مقالات دیگری در رابطه با سنجش فیبر نوری و دستگاه‌های سنجش فیبر نوری در ایران اکسفو تدوین گردیده و شما میتوانید آنها را مطالعه کنید. این تست مهم ترین آزمایشی است که در خصوص عیب یابی در شبکه های نوری استفاده می شود.

در چه مواقعی نیاز به تست OTDR داریم؟

موارد استفاده از OTDR در خصوص چک کردن فیبر نوری در فواصل طولانی بالای ۲۵۰ متر و اطمینان از سالم بودن آنها و در خصوص یافتن مسائل و مشکلات ناشی از نصب درست کابلها و البته برای قسمت های فاصله های بین کابلی مثل نقاط فیوژن شده و اطمینان از درست بودن آنها این تست کاربرد دازد. البته برای سنجیدن طول کابل و اگر بعد از قطع شدن کابل ها درگیر ترمیم کابلها باشید استفاده از این تست به شما کمک می‌کند که محل قطع شدگی را پیدا کنید.

دستگاه OTDR چگونه کار میکتد و کاربرد آن چیست؟

کاربرد مهم دیگر این تست، اطمینان از صحت اتصال در کانکتورهای فیبر نوری است که در این مورد تست OTDR تاثیر زیادی دارد و انجام این تست قادر است که کیفیت نصب مفصل های کابل را نیز تایید کند. همانطور که از نام این دستگاه پیداست نحوه کار این دستگاه نیز بر اساس سنجش نور بازتاب داده شده است. طرز کار این دستگاه به این صورت است که دستگاه یکسری پالس نوری را به داخل شبکه فیبر نوری مورد تست خواهد فرستاد و از روی نور بازتاب شده قادر است که به مشخصات سیستم فیبر نوری مثل محل کانکتورها و فیوژن ها پی ببرد.

تستر های OTDR اکسفو کانادا - از معتبر ترین تجهیزات تست فیبر نوری
تستر های OTDR اکسفو کانادا – از معتبر ترین تجهیزات تست فیبر نوری

OTDR Trace چیست؟

داده‌های که به کمک OTDR به دست آمده‌اند به صورت معمول در خصوص تولید یک گراف که OTDR trace نام دارد استفاده خواهد شد. این گراف نیز خواهد توانست نمودار توان نور بازتابی را برحسب فاصله نشان بدهد و مطابق شکل زیر با توجه به نمودار دریافتی یک متخصص خواهد توانست بفهمد که سیستم انتقال نوری در چه نقاطی مشکل دارد و یا کانکتور و فیوژن و یا حتی افت توان ناشی از خرابی در کجا میتواند باشد از این اطلاعات قادر هستیم برای حل مشکلات احتمالی استفاده کنیم.

دقت تستر های OTDR به چه مواردی بستگی دارد؟

توانایی OTDR در انجام تست به عوامل خارجی مختلفی وابسته است. در زیر نیز به توضیح هر کدام از عوامل موثر در کیفیت OTDR خواهیم پرداخت.

دقت در اندازه گیری تست OTDR:

دقت به عنوان صحت اندازه گیری بیان خواهد شد و البته فرق بین مقدار اندازه گیری شده در مقدار واقعی رویدادها را بیان خواهد کرد.

محدوده اندازه گیری:

در اندازه گیری تست OTDR محدوده اندازه گیری یعنی حداکثر فاصله ای که قادر است با این دستگاه مورد اندازه گیری و رویداد قرار بگیرد و البته قابل اندازه گیری باشد.

وضوح ابزار اندازه گیری در تست OTDR:

فاصله بین دو رویداد چقدر باید نزدیک باشد که دستگاه قابلیت جدا کردن این دو رویداد را داشته باشد و هرکدام را نیز به عنوان یک رویداد جداگانه ثبت کند.

یک نکته بسیار مهم که باید به آن دقت کنید این است که همانطور که در بالا ذکر شد مشخصه ها و نمودارهای مسیر فیبر نوری نصب شده، در دستگاه ذخیره می شوند و اگر در آینده نیز مشکلی وجود داشت این مشخصات ذخیره شده در حل مشکل کمک شایانی به متخصصین می توانند بکنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند *

17 + شش =

شما میتوانید از تگ های اچ تی ام ال روبرو استفاده کنید : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

[fbcomments]