دو نوع اصلی OTDR چیست؟

دستگاه OTDR یا تستر حرفه ای فیبر نوری دو نوع دارد OTDR حرفه ای با تمام امکانات و OTDR دستی. اکنون لازم است معایب و مزایای هر دو را برای شما شرح دهیم. اما در ادامه خواهیم دید که انواع OTDR توسط شرکت های فعال در این زمینه تولید و به بازار عرضه شده اند که هر یک کاربرد مخصوص به خود را دارند.

انواع دستگاه OTDR به طور عمده

با توجه به افزایش تقاضای جهانی و همچنین در ایران برای سرعت در تست فیبر نوری، دقت تست، تولید گزارش و ذخیره سازی در ابزارهای تست فیبر نوری و به خصوص دستگاه OTDR، تولیدات مختلفی در این زمینه وجود دارد. دو دسته‌ی اصلی ابزار OTDR که شامل OTDR رومیزی یا پیشرفته و نوع دستی یا ساده هستند در بازار چشمگیر بوده است. ابزار OTDR رومیزی یک ابزار با ویژگیهای زیاد با منبع تغذیه AC مستقیم است. در حالی که ابزار OTDR دستی از نظر حجم فشرده و از نظر عملکرد ساده بوده و به طور معمول، یک دستگاه سبک و با باتری است که برای استفاده در این زمینه طراحی شده است.

انتخاب OTDR مناسب برای خرید

باید به دقت ویژگی ها و گزینه های موجود برای OTDR را براساس نیازهای استفاده در نظر گرفت. یکی از نکات مهم، نوع فیبری است که در حال آزمایش است، که می‌تواند از نوع سینگل مود یا مولتی مود یا هر دو باشد. متغیر دیگر طول فیبر است که باید آزمایش شود. محصولاتی که برای کارهای تست در حمل و نقل طولانی طراحی شده اند، معمولاً دارای قابلیت های دامنه دینامیکی بالاتری هستند و برای آزمایش پیوندهای فیبر نوری کوتاه تر مانند FTTA این دسته از دستگاه ها لازم نیست.

البته سایر ویژگی‌های قابل استفاده ای که در OTDR ها گنجانده می شوند همچنین بسته به محصول متفاوت است و به همین دلیل، برنامه‌ی مورد نظر برای استفاده OTDR باید عامل مهمی در انتخاب محصول باشد. بنابراین شما به عنوان خریدار این محصول باید عملکردی که از این محصول توقع دارید را برای خود به طور واضح تبیین کنید. به عنوان مثال، یک محصول با وزن سبک ممکن است برای آزمایش‌های ثابت لازم نباشد، اما اگر آزمایش توسط تکنسین‌ها بر فراز دکل های مخابراتی یا در محیط‌های ناهموار و با شرایط آب‌وهوایی خاص انجام شود، ویژگی‌های سرعت تست و همچنین ویژگی‌هایی مانند عمر باتری و دوام و ضد ضربه بودن، مهمتر می‌شود.

OTDR با تمام امکانات

دستگاه OTDR حرفه ای دارای تمام ویژگیهای یک دستگاه OTDR و یا بازتاب سنج نوری را دارد که بطور کلی شامل همه ویژگی‌های آن است و نسبت به مابقی مدل‌های آن سنگین‌تر بزرگتر و همچنان نیز سخت تر و مقاوم تر است. البته ناگفته نماند که این دستگاه با وجود اینکه بزرگ و سنگین است اما در مقایسه با انواع اولیه آن دارای وزن بسیار کم تر و البته اندازه کوچکتری می‌باشد.

اغلب این دستگاه‌ها نیز برخوردار از قالبی اصلی و یک شکل می باشند که قادرند با واحدهای چند منظوره برای انجام بسیاری از اندازه‌گیری های فیبر تجهیز بشود. این دستگاه نیز برخوردار از یک صفحه نمایش رنگی است که قابلیت نمایش نتایج را به صورت واضح و دقیق دارد. این دستگاه اغلب برخوردار از یک محدوده اندازه گیری بیشتری نسبت به سایر مدل های آن بوده و در بیشتر مواقع نیز در آزمایشگاه ها و اندازه گیری های دشوار فیبر نوری استفاده خواهد شد. مدل های full-featured نسبت به بقیه مدل ها برخوردار از قیمت بسیار بالاتری هستند و نتایج آن نیز بسیار دقیق و معتبر می باشد. منبع تغذیه بیشتر این دستگاه ها جریان AC و یا باتری می باشد.

OTDR دستی از انواع دستگاه OTDR

OTDR دستی و یا کوچک در خصوص یافتن محل شکستگی ها در شبکه فیبر نوری ایجاد شده اند که برای حمل و نقل و عیب یابی در محل پروژه کاربرد فراوان دارند. این مدل ها اغلب نیز با باتری کار می کنند و این نوع OTDR ارزان‌قیمت و برخوردار از وزن کمتر است و قاعدتاً نیز استفاده از آن راحت‌تر است.

این دستگاه تجزیه و تحلیل داده‌های اولیه را انجام خواهد داد و مسلما امکانات بسیار کمتری را نسبت به نوع قبلی آن دارد. این دستگاه های کوچک قادرند که با نرم افزارهای مبتنی بر PC نیز ارتباط برقرار کنند و در خصوص جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردند. نوع دستی در خصوص اندازه گیری لینک های فیبر نوری و در خصوص یافتن محل شکستگی های فیبرها نقطه‌های با اتلاف بالا را تشخیص داده و اتلاف دوسر مسیر و اتلاف بازگشت نوری را می توانند بسنجند. راحتی استفاده و ارزان بودن این دستگاه نیز سبب شده است که هز متخصص و تکنیسین فیبر نوری با یک OTDR دستی، به عنوان یک ابزار استاندارد همیشه همراه خود داشته باشد.

دستگاه های دستی OTDR برند EXFO
دستگاه های دستی OTDR برند EXFO

RTU در سیستمهای تست فیبر ریموت

RTU ماژول سیستم های تست فیبر ریموت یا RFTS ها میباشند. هر RFTS این امکان را دارند تا از یک نقطه دور بر روی فیبر تست انجام بدهند و یک کامپیوتر مرکزی نیز عملکرد و نتایج OTDR را کنترل کند و در زمانی که محل تلفات در فیبر نوری عیب یابی شد به پرسنل آن منطقه اطلاع بدهند تا در خصوص حل آن مشکل اقدام کنند. علاوه بر آن RFTS ها امکان دسترسی به دیتابیس سیستم و همه اطلاعات قبلی مربوط به شبکه فیبر را هم فراهم خواهند کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند *

9 + 12 =

شما میتوانید از تگ های اچ تی ام ال روبرو استفاده کنید : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

[fbcomments]